Araba olmadan Manchester'da işiniz pek kolay değil. Toplu taşıma ücretleri nispeten yüksek. İşin kurdu oluncaya kadar biraz aktarma yaparak gidiş dönüş yol masrafı kişi başı her gün £10 a geliyor neredeyse. Sonra "Day Saver" bileti keşfediyorsun bu rakam £6 civarına geriliyor ama yine de tramvay falan katmadan. Bu sefer de otobüsle 3-4 mil ileriye gitmek aşağı yukarı 1 - 1,5 saat çekiyor. Her yere girip çıkmadan gitmiyor otobüsler. "Sistem One" denilen kartlara geçip aylık abonman olayına girelim dedim. Travel Shop'a gidip fotoğraf ile başvurup hemen orada kartı çıkarttım. Ancak aylık sadece otobüs £68 tutuyor adam başı.
Böyle olunca araba daha ekonomik gözüktü gözüme. Gerçi otopark ücretleri de kazık ama elde alternatif bulunması şart. Hemen internete girip aramaya başladım. Bu ülkede araba almak isteyen herkes www.autotrader.co.uk adresine bakıyor. Tıpkı ev kiralamak isteyenlerin www.rightmove.co.uk adresine bakması gibi. İstediğiniz kriterleri veriyorsunuz arabalar önünüze listeleniyor. Birkaç tane ipucu işinizi kolaylaştırabilir bu aşamada. Mesela araba fiyatları gerçekten çok uygun olmasına rağmen üzerine binen diğer masrafları iyice incelemek gerekiyor. Öncelikle kullanılmış araba alacağım için ben M.O.T. sinin (araç muayenesi) mümkün olduğunca ileri tarihli olmasını dolayısıyla yakın zamanda iş çıkarıp garaja kapatmak zorunda kalınmamasını tercih etmek zorundasınız. Eğer tarih çok yakın veya bitmişse araba canavar olsa tamirci değilseniz alınmaz. Road Tax için formüller var. Mesela araba 1 Nisan 2001'den önce trafiğe çıktıysa ve motor hacmi 1549cc den düşükse £130, yüksekse £215 yıllık road tax ödeniyor. Eğer 1 Nisan 2001'den sonra çıktıysa karbondioksit salınımına göre fiyat anormal farklılıklar gösteriyor. Detaylı bilgi için link burada.
Bu arada aracın son ölçümleri ve bazı bilgilerini kontrol etmek için buraya tıklayabilirsiniz.
Yine de bunlar bir yana asıl parayı sigorta tutuyor. Aşağı yukarı ilk defa araba alacağınız için hasarsızlık indiriminiz olmadığı için arabanın parasının 2 katı civarında sigorta ödüyorsunuz. Tam bu noktada bir ipucu vereyim. Normalde third party olan sigorta daha ucuz. Yani hasar durumunda sizi değil karşı tarafı karşılaması şartı ile sigorta yaparsanız. Ama sizi de kapsasın isterseniz ödeyeceğiniz prim anormal tırmanıyor. Bunu düşürmek için Voluntary Excess rakamını yükseltebilirsiniz. O zaman primler third party'nin de altına düşüyor. Bu rakam ne anlama geliyor diyorsanız, mesela "hasar durumunda ilk £500 u ben veririm üstü sigortadan karşılanır" cümlesindeki 500 işte bu rakama denk geliyor. Türkiye'den hasarsızlık indiriminiz varsa sigorta şirketinizle konuşup ingilizce bir belge alabilirsiniz. Bazı sigorta şirketleri kabul ediyorlar ve en azından biraz indirim alabiliyorsunuz. Bu arada baktım eğer İngiliz ehliyeti ile başvurursanız bu sefer de ehliyet çok yeni diye prim yükseliyor. İlk arabayı alırken Türk ehliyeti ile almak ve sigortalatmak sanki biraz daha avantajlı. 20 senedir araba kullanıyorum, 10 senelik hasarsızlık indirimim var ama burada herşey yeniden başlıyor. :) Aşağıda ben nasıl sigortalattımın cevabı var.
Gelelim alım satıma. Dün aldım ve 5 dakika sürdü. 2 A4 den oluşan bir registry belgesi var. Bu belge araç el değiştirdiğinde ikiye ayrılıyor. Soldaki tarafa satan ve alan ad soyad ve adreslerini yazıp imzalıyorlar ve satan bu parçayı alıyor. Sağ taraftakini de alan alıyor ve gerekli kısımları dolduruyor. Her iki taraf da bu belgeyi DVLA'ya (Trafik tescil diyelim) gönderiyor. sonra adresinize sizin belgeniz geliyor. Bu.
Satandan M.O.T ve Road Tax Disklerini, aracın servis tarihçesini gösteren Log Book'unu almayı unutmayın.
Gelelim işin en pis kısmı olan sigortaya. Sigorta yaptırmadan araba kullanmanız yasak olduğuna göre bu arabayı sigortalamanız lazım. Birçok sigorta karşılaştırma sitesi var. Mesela www.confused.com, www.moneysupermarket.com veya www.comparethemarket.com gibi. Bunlardan herhangi birine aracın özellikleri ve kendi bilgilerinizi girip en uygun sigorta fiyattlarını görebilirsiniz.
Ancak Türkiye'den yeni gelmiş birisi olarak eğer sizin de Türkiye'de hasarsızlık indiriminiz varsa (bu kasko olmak zorunda değil zorunlu trafik sigortası da olur. Hangisinde hasarsızlık varsa onu kullanın), hemen sigorta şirketini arayarak TC kimlik numarası ve son kullandığınız aracın plakasını verip ingilizce bir hasarsızlık yazısı göndermelerini isteyin. İngiltere'de bu yazıyı geçirebileceğiniz sadece 2-3 tane sigorta şirketi var ve ben neredeyse hepsi ile konuşup teklif aldım. İşte açık ara ile önde olan sonuç : www.adrianflux.co.uk bu siteye girdiğinizde basit bir form ile sizi aramaları için bir tarih ve saat bildiriyorsunuz tam o saatte arıyorlar. Benim sigortam 2000-2009 yılları arası idi ve üzerinden tam iki sene geçmişti. Ona rağmen AVIVA sigorta üzerinden bana £998 a full bir sigorta çıktı. Üstelik bu sigorta seneye Türk hasarsızlık indirimini, bu seneyi de ekleyerek UK hasarsızlık indirimine çeviriyor. Böylece seneye bir daha uğraşmıyorum bunlarla. Buna en yakın aldığım fiyat £1448 ki bu da Türk hasarsızlık indiriminin geçtiğini iddia eden başka bir acentaydı. Ondan sonraki rakamlar £1638-£3000 arasında geziyordu. Kesinlikle gelen Türklere Adrian Flux'u tavsiye ederim.
NOT : Sonraki senelerde Adrian Flux bu uygulamayi durdurdu.
Böyle olunca araba daha ekonomik gözüktü gözüme. Gerçi otopark ücretleri de kazık ama elde alternatif bulunması şart. Hemen internete girip aramaya başladım. Bu ülkede araba almak isteyen herkes www.autotrader.co.uk adresine bakıyor. Tıpkı ev kiralamak isteyenlerin www.rightmove.co.uk adresine bakması gibi. İstediğiniz kriterleri veriyorsunuz arabalar önünüze listeleniyor. Birkaç tane ipucu işinizi kolaylaştırabilir bu aşamada. Mesela araba fiyatları gerçekten çok uygun olmasına rağmen üzerine binen diğer masrafları iyice incelemek gerekiyor. Öncelikle kullanılmış araba alacağım için ben M.O.T. sinin (araç muayenesi) mümkün olduğunca ileri tarihli olmasını dolayısıyla yakın zamanda iş çıkarıp garaja kapatmak zorunda kalınmamasını tercih etmek zorundasınız. Eğer tarih çok yakın veya bitmişse araba canavar olsa tamirci değilseniz alınmaz. Road Tax için formüller var. Mesela araba 1 Nisan 2001'den önce trafiğe çıktıysa ve motor hacmi 1549cc den düşükse £130, yüksekse £215 yıllık road tax ödeniyor. Eğer 1 Nisan 2001'den sonra çıktıysa karbondioksit salınımına göre fiyat anormal farklılıklar gösteriyor. Detaylı bilgi için link burada.
Bu arada aracın son ölçümleri ve bazı bilgilerini kontrol etmek için buraya tıklayabilirsiniz.
Yine de bunlar bir yana asıl parayı sigorta tutuyor. Aşağı yukarı ilk defa araba alacağınız için hasarsızlık indiriminiz olmadığı için arabanın parasının 2 katı civarında sigorta ödüyorsunuz. Tam bu noktada bir ipucu vereyim. Normalde third party olan sigorta daha ucuz. Yani hasar durumunda sizi değil karşı tarafı karşılaması şartı ile sigorta yaparsanız. Ama sizi de kapsasın isterseniz ödeyeceğiniz prim anormal tırmanıyor. Bunu düşürmek için Voluntary Excess rakamını yükseltebilirsiniz. O zaman primler third party'nin de altına düşüyor. Bu rakam ne anlama geliyor diyorsanız, mesela "hasar durumunda ilk £500 u ben veririm üstü sigortadan karşılanır" cümlesindeki 500 işte bu rakama denk geliyor. Türkiye'den hasarsızlık indiriminiz varsa sigorta şirketinizle konuşup ingilizce bir belge alabilirsiniz. Bazı sigorta şirketleri kabul ediyorlar ve en azından biraz indirim alabiliyorsunuz. Bu arada baktım eğer İngiliz ehliyeti ile başvurursanız bu sefer de ehliyet çok yeni diye prim yükseliyor. İlk arabayı alırken Türk ehliyeti ile almak ve sigortalatmak sanki biraz daha avantajlı. 20 senedir araba kullanıyorum, 10 senelik hasarsızlık indirimim var ama burada herşey yeniden başlıyor. :) Aşağıda ben nasıl sigortalattımın cevabı var.
Dün aldığım araba - £950, 7 yaşında Laguna |
Gelelim alım satıma. Dün aldım ve 5 dakika sürdü. 2 A4 den oluşan bir registry belgesi var. Bu belge araç el değiştirdiğinde ikiye ayrılıyor. Soldaki tarafa satan ve alan ad soyad ve adreslerini yazıp imzalıyorlar ve satan bu parçayı alıyor. Sağ taraftakini de alan alıyor ve gerekli kısımları dolduruyor. Her iki taraf da bu belgeyi DVLA'ya (Trafik tescil diyelim) gönderiyor. sonra adresinize sizin belgeniz geliyor. Bu.
Satandan M.O.T ve Road Tax Disklerini, aracın servis tarihçesini gösteren Log Book'unu almayı unutmayın.
Gelelim işin en pis kısmı olan sigortaya. Sigorta yaptırmadan araba kullanmanız yasak olduğuna göre bu arabayı sigortalamanız lazım. Birçok sigorta karşılaştırma sitesi var. Mesela www.confused.com, www.moneysupermarket.com veya www.comparethemarket.com gibi. Bunlardan herhangi birine aracın özellikleri ve kendi bilgilerinizi girip en uygun sigorta fiyattlarını görebilirsiniz.
Ancak Türkiye'den yeni gelmiş birisi olarak eğer sizin de Türkiye'de hasarsızlık indiriminiz varsa (bu kasko olmak zorunda değil zorunlu trafik sigortası da olur. Hangisinde hasarsızlık varsa onu kullanın), hemen sigorta şirketini arayarak TC kimlik numarası ve son kullandığınız aracın plakasını verip ingilizce bir hasarsızlık yazısı göndermelerini isteyin. İngiltere'de bu yazıyı geçirebileceğiniz sadece 2-3 tane sigorta şirketi var ve ben neredeyse hepsi ile konuşup teklif aldım. İşte açık ara ile önde olan sonuç : www.adrianflux.co.uk bu siteye girdiğinizde basit bir form ile sizi aramaları için bir tarih ve saat bildiriyorsunuz tam o saatte arıyorlar. Benim sigortam 2000-2009 yılları arası idi ve üzerinden tam iki sene geçmişti. Ona rağmen AVIVA sigorta üzerinden bana £998 a full bir sigorta çıktı. Üstelik bu sigorta seneye Türk hasarsızlık indirimini, bu seneyi de ekleyerek UK hasarsızlık indirimine çeviriyor. Böylece seneye bir daha uğraşmıyorum bunlarla. Buna en yakın aldığım fiyat £1448 ki bu da Türk hasarsızlık indiriminin geçtiğini iddia eden başka bir acentaydı. Ondan sonraki rakamlar £1638-£3000 arasında geziyordu. Kesinlikle gelen Türklere Adrian Flux'u tavsiye ederim.
NOT : Sonraki senelerde Adrian Flux bu uygulamayi durdurdu.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder