9 Mayıs 2021 Pazar

Bu da tamam

 Nihayet pandemi lockdown ertelemeler iptaller ve basarisiz sinavlardan sonra 2 gun once motosiklet ehliyetimi aldim. Bastan sona sureci ozetleyecek degilim ama ehliyeti daha kolay alabilmeniz icin cok kritik tuyolar verecegim. 


Bir kere eger sonuna kadar gidip ehliyet almayacaksaniz, sadece 125cc motor kullanmak size yetecekse CBT alip 2 senede bir tekrarlamak mantikli. Ancak sonuna kadar gidecekseniz kritik olan noktalar su sekilde siralanabilir. 

  • Teori sinavini gectikten sonra 2 sene icinde ehliyetinizi almis olmaniz lazim yoksa surec bastan basliyor. Benim hatam herseye teori ile baslamak oldu. Araya pandemi ve kapanmalar girince surenin bitmesine 2 ay kala ehliyeti alabildim. Siralama CBT -> Teori -> MOD1 -> MOD2 olsun.
  • CBT icin cok sansiniz olmasa da gittiginiz kursun telsiz degil bluetooth kullandigindan emin olun. Ne demek istiyorum? Yol suruslerinde INSTRUCTOR arkadan gelirken kaskin icinden size direktifler veriyor ve ana dili ingilizce olmayan biri icin telsiz soyle bir sey "PHKHHPHHKLEFTPHFSHTHH"  aha left dedi.. Acaba sola donmemi mi yoksa kaldirima yanasmami mi istiyor? 
  • Mumkunse INSTRUCTOR ile tanisin. Ben bu surecte 3 farkli kurs ve 5 farkli instructor ile calistim. Cok agir aksani olan da vardi, on disleri olmayan da vardi, lord gibi konusani da vardi. Aslina bakarsaniz on disleri olmayanin cok agir bir aksani da vardi. Soyle bir cozum buldum. Genelde pratiklerde 2 ogrenci 1 instructor yola cikiliyor ve bir tur bir ogrenci bir tur diger ogrenci one geciyor. Ben agir aksanli olanlarda ya beni one gecirme ya da gecirirsen kisa net komutlar ver dedim. Sinavda da boyle oluyor aslinda. Komutlar kisa ve net. "Take the first left", "take the second exit on the roundabout", "Turn right at the traffic lights" gibi. Ama instructorlar egitim sirasinda cok ve bos konusabiliyorlar. Ve iletisim tek yonlu oldugu icin siz anlamadim demek yerine kaskiniza elinizle tepeden vurarak bunu ifade edebiliyorsunuz. Bir kursu birakma sebebim instructor'in "Ben tarzimi degistiremem boyle konusuyorum" demesiydi. Adam hic susmuyordu ve telsizden hic bir sey anlasilmiyordu. Enteresan olani "senin neden anlamadigini anlamiyorum bak oburu anliyor" demesiydi. Ya arkadasim oburu seninle neredeyse ayni mahalleden. Benim gibi degil ki. 
  • Gittiginiz kursun MOD1 egitiminin en azindan bir kismini resmi test sahasinda veriyor olmasina dikkat edin. MOD1 sahasi maksimum kalitede ve kaymayan bir asfalt ile kapli ama bazi kurslarin egitim yaptiklari yer asinmis tozlu toprakli engebeli bir zeminde ve ozellikle son SWERVE hareketinde insanin hafif morali bozuluyor. Cunku motorun kaymayacagina guvenemiyebiliyorsun ki bu da surusunu etkiliyor. 
  • MOD2 icin sinava gireceginiz merkezin etrafindaki yollarda biraz turlayin ve oyle seciminizi yapin. Zira bazi test merkezleri karmakarisik bir trafigin ortasindayken bazilari kirsal kesimlerde ve gorece olarak cok sakin yerler. Yine etraftaki hiz limitleri, otobus yollari ve bunlarin normal trafige acildigi saatler ile sinava gireceginiz saatte acik olup olmadiklari, tek yon yollar konusunda biraz bilgi sahibi olmaniz cok seyi degistirecektir. Mesela bir sinavdan hiz limiti yuzunden kaldim. Gittigim rotada maksimum saatte 20 mil limitli bir yola girdik. bir hayli dolandiktan sonra genis bir yola girdik. limit 30 iken 20 ile giderseniz minor alacaginiz icin hizlandim ancak yol genis de olsa limit hala 20 mile/h imis. Ben 30 levhasini gectik ve gormedim sandim cunku bu kadar genis bir yolda 20 hic gormedigim bir seydi. Yine tek yon yollarda yolun sonunda saga donus varsa orta seridin sagina degil sag seridin sagina yanasmak gerekiyor o yuzden uyanik olmak gerek. Otobus yolu da yine trafige acik ise girmeniz gereken bir yol. Ben prensip olarak arabayla otobus yoluna acik bile olsa girmiyorum. Bunda simdiye kadar 5 kere bundan ceza yemis olmamin etkisi de olabilir tabi :)) Yalniz bu otobus yolu hikayesi Londra'da farkli. Orada motosikletler her zaman girebiliyorlar yanilmiyorsam ama Manchester'de trafige kapaliyken motosikletlerin girmesine izin verilmiyor. 
  • Bir de son bir tuyo. Kurslar genelde test merkezlerine cok yakin olmuyorlar. Bu da oglen 12'deki sinav icin sabah 8'de kursa gidip 1-1.5 saat motosikletle trafikte sinavin olacagi yere surdukten ve 2 saat testin yapilacagi civarda tur attiktan sonra o yorgunlukla teste girmeniz demek. Son kursu sirf test merkezine 3 dk mesafede oldugu icin sectim. Cok farkettigini soyleyebilirim. Zimba gibi girdim sinava. 
Kurslar size cok fazla bir sey ogretmiyorlar. Daha dogrusu kullanabiliyor olmaniz durumunda ustune sinavda examiner nelere dikkat ediyor onlari anlatiyorlar ama kullanmaya dair pek bir bilgi verildigini gormedim. Hatta gittigim bir tanesi sen cok iyi bilmiyorsun istersen ogren sonra gel dedi. Lan arkadasim ben zaten bilmedigim ve ogrenmek istedigim icin sana gelmisim. Ilkokula baslayan ogrenciye sen okuma yazma bilmiyorsun. "Ogren gel de okula baslatalim" demek gibi bir sey bu. Neyse ki baska bir kursta tam anlamiyla kafadan kontak bir instructor harika sekilde bir egitim verdi. Ben hemen hemen herseyi ona borcluyum. 

Aklimdayken ve bilgiler tazeyken yazayim dedim. Belki bu ehliyeti almak isteyecek birilerinin isine yarar. 

2 yorum:

  1. CBT -> Teori -> MOD1 -> MOD2 nedir? onu da yazar mısınız?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Daha once anlattigim icin tekrar etmek istemedim. Ingiltere'de motosiklet ehliyeti almak icin gecmeniz gereken 4 asama var.
      1 - CBT : Compulsory Basic Training. Temel egitim. Herhangi bir kursa gidiyorsunuz, iste bak bu motosiklet ile baslayip trafikte kullanmaya kadar giden 1 gunluk bir egitim aliyorsunuz. Bu egitimin sonunda eger cok tehlikeli bir durumunuz yoksa size bir sertifika veriliyor ve bu sertifika ile L harfini (Learner) 125 cc'ye kadar olan bir motora takip 2 sene kullanabiliyorsunuz. 2 sene sonra tekrar ayni egitimi alip bir 2 sene daha kullaniyorsunuz. Bu boyle devam edip gidiyor. (limit yok)
      2 - Teori sinavi : trafik kurallari ve sonunda video seyredip tehlikeli olabilecek durumlari ekranda tespit ettiginiz bir sinava giriyorsunuz. Basarili olursaniz sonraki egitimlere girebiliyorsunuz. Ve 2 sene gecerliligi var. 2 sene icinde diger sinavlari veremezseniz tekrar teori sinavina girip bastan baslamak zorundasiniz.
      3 - MOD1 : trafige kapali ozel bir alanda slalom, U donusu, acil durma, kontrollu durma ve swerve yani belli bir suratte bir engelin etrafindan dolanma gibi hareketleri yapip gecilen bir sinav. Bunu gecmeden MOD 2 ye girilemiyor o yuzden bu sirada sinavlarin gecilmesi gerekiyor.
      4 - MOD2 : bu da trafikte yaklasik 40 dakikalik bir surus iceriyor. Arkanizdan gelen sinav gozlemcisinin direktiflerini size bluetooth kulaklik ile aktardigi bu sinavda cesitli hiz limitlerinde doner kavsaklar normal kavsaklar isiklar yokusta kalkma onde araba varken kalkma gibi trafikte yapilabilecek her seyi yaptiriyorlar. Tek bir Major hatada kalabiliyorsunuz. Bu yuzden cok iyi konsantre olmaniz ve sansin birazda yaninizda olmasi gereken bir sinav.
      Ancak bu 4 asamayi tamamlarsaniz ehliyetiniz oluyor.
      Teoriye girmek icin CBT, CBT'ye girmek icin Teori sinavini gecmis olmak gerekmiyor. Ama diger asamalar icin siralama bu sekilde.

      Sil