20 Aralık 2016 Salı

Is - Guc - Ev - Tatil - Christmas - Boxing - New Year ....

Bir Festive Season (Christmas tatiline yaklasirken baslayip yilbasinin bitisine kadar olan doneme deniyor) daha geldi ve yine ailemi Turkiye'ye tatile gonderip burada halledilmesi gereken isler icinde bogusmaya basladim.

Yeri gelmisken bu donem icinde gecen terimlerin ne olduklarindan biraz bahsedeyim. Zira gelen maillerden anladigim kadariyla bu terimlere yabanci olunca kafalarda karisiklik yasanabiliyor.

Christmas : 25 Aralik gunu kutlanan Isa'nin dogum gunu. Sokaklarda kimseyi bulamazsiniz, acik yer bulmak mucize gibidir. Bu gunu herkes ailesiyle birlikte gecirir. Hindilerini yer, ertesi sabah da agacin altindaki hediyeleri acarlar.

Boxing Day : 26 Aralik. Yani hediyelerin kutularini actiklari gun . Onun icin adi Boxing Day.  Artik hediye cilginligi bittigi icin resmi olarak indirimlerin basladigi gun de diye biliriz

Nativity
Nativity : Isa'nin dogumu. Christmas yaklasirken, oyun, piyes, biblo, maketlerin her yerde karsiniza ciktigina sahit olursunuz. Birden sokakta yururken bir kosede maketlerle biblolarla bu olayi canlandiran bir enstantane gorurseniz sasirmayin.

New Year's Eve : 31 Aralik gecesi. Eve bizdeki Arefe anlaminda kullaniliyor. Hic bir dini manasi yok. Sadece yeni yila girmeyi kutluyorlar. Yani hindi de yok ...



Bu kisa on bilgilerden sonra gelelim ben ne yapiyorum konusuna.
Bahsettigim evi almak icin islemleri baslattim. olayin uc tane ayagi var.
1 - Mortgage
2 - Solicitor
3- Muteahhit firma (satici)

Mortgage icin banka yerine mortgage advisor denen ara bir kurum kullandim. Mortgage Bureau denen bir yer. Bana ekstra bir kulfet getirmiyor zira onlar kendi ucretlerini bankalardan zaten aliyorlar. Bu kurum ayni zamanda benim Help To Buy tesvigine basvurumu da yonetecek ve yonlendirecek. Ilk anlasmayi prensipte hallettik simdi istedikleri evraklari toparlama safhasindayim. Istedikleri bir takim evraklar maliye bakanliginca kodlanmis isimleri ile isteniyor. Dolayisiyla once ne istedigini anlamaya calisiyorum. Mesela SA302 : Benim deklare ettigim gelirimi ve vergimi gosteren belgenin adiymis. Muhasebeciden istedim onlar da maliye bakanligindan istediler. Adresime geldi. Sonra bir ara bu kodlardan karsima cikanlari emlak icin yaptigim gibi bir sozluk haline getirmeye calisacagim.

Solicitor bizdeki avukat ile noter arasi bir kavram. Bu ulkede ayrica noter diye bir kavram yok. Solicitor imzaladiysa ayni zamanda o noter yerine geciyor. Ev alirken mutlaka sizin adiniza alim satim isini yurutecek bir solicitor olmasi lazim. Ev alma prosedurleri icinde yer alan arastirmalari yapmak(kimlik dogrulama, kara para aklama sorusturmasi. arazi sorgulamasi ki bu belediyelerden o bolgenin ileride ne gibi planlara dahil oldugundan tutun topragin ve binanin analizine kadar bir dizi arastirma demek), binanin deger tespiti ve sonunda paranin mortgage ve sizin hesaplarinizdan karsi tarafa aktarilmasi ve karsiliginda tapunuzun alinmasi gibi bir takim konulari kapsiyor.

Muteahhit firma da yeni bina olunca garanti kosullarini (ki benim baktigim evde 10 yil garanti mevcut), satis sartlarini, terminleri belirliyor.

Umarim beni isin icine cok sokmadan bu donemi problemsiz hallederler. Iste benim de bu tatil doneminden once toparlanmasi gereken evraklari toplamak ve islere start vermek gibi bir sorumlulugum var tabi ki.

Bir diger konu tam yilbasinda mevcut kontratimin doluyor olmasi. Bildigim kadariyla is aramak icin tatil donemleri ve yazin ortasi (okullarin tatil oldugu) donemler hic dogru zamanlar degil. Karar verecek adamlar genelde ortalarda olmuyorlar. Yine de elimden geleni yapip artik Indefinite vizemin de olmasindan aldigim gucle sabit islere de basvurarak secenekleri artirmaya calistim. Tam ev alma arefesinde issiz gececek bir zaman cok da guzel olmayacakti.

Cok yogun bir telefon trafiginden sonra bir de yuz yuze is gorusmesi gerceklestirdim. Kac tane is icin CV gonderdigimi kontrol altinda tutmaya calistim ama 15 den sonra kayitlar birbirine girdi gene. Ancak dun aksam itibariyle yuzyuze gerceklestirdigim gorusme sonuca baglandi ve cok iyi bir pozisyonda, iyi bir lokasyonda, umdugumdan daha da iyi bir ucretle sabit bir ise kabul edildim.

Yihhuuuu Artik ben de tatil yapabilecegim. 5 senedir hic araliksiz surekli calismak bogmustu beni. Tek kotu nokta 2 ocakta simdiki kontratimin son gunu icin ise gelecegim 3 ocakta da yeni ise baslayacagim. Bari o haftayi calismayayim dedim ama kabul etmediler. Neyse artik sikayet edecek bir sey yok. Onlarin evrak istekleri olacak elbette ve bugunden itibaren de onlari toparlamayla ugrasacagim.

Gordugunuz gibi ben surekli bir evrak toplama dongusundeyim. Mukemmel bir klasorleme sistemi gelistirdim, tum evraklarimi scan edip internette sakliyorum ama yine de resmi dairelerden ve muhasebeciden istenen evraklarin pesinde kosma telasim bitmiyor. Hayirlisi ne diyelim..

4 yorum:

  1. Hayırlı olsun Ali Hocam, sabit bir işe bu kadar hızlı sahip olman bence olabilecek en güzel şey idi... senin adına sevindim. artık gerisi gelir :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tesekkurler hocam. Sabit isler icin pazar fena degil. Kontratli piyasasi bu aralar pek iyi degil sadece.

      Sil
  2. Tebrikler. Ben de olabildiğince tüm evrakları scanleyip dropbox vb. de saklıyorum. Özellikle çok evrak toplayanlar için güzel bir formül. permanent işiniz hayırlı olsun.

    YanıtlaSil