12 Aralık 2016 Pazartesi

Ev almak ve tesvikler

Degisik bir haftasonu gecirdik. Butun hafta boyunca begendigimiz ve bir an once icini gezmek istedigimiz ve mumkunse kacirmamak istedigimiz bir evi gezmeye gittik. Genel olarak cok da begendik. Yeri falan da oldukca iyiydi. Nispeten yeni de sayilabilecek bir ev. (15 senelik)

Evden cikar cikmaz emlakciyi arayip evi begendigimizi ve teklif vermek istedigimizi soyledim. Burada ev almak boyle teklif verme reddetme yeniden teklif verme seklinde ilerleyen bir surec. Normalde bir fiyat konuluyor ve alici o civarda bir teklif veriyor. Genelde daha dusuk bir rakam. sonra kabul veya red cevabi geliyor ev sahibinden ve boylece anlasma olana kadar devam ediyor. Tabi bu arada baskalari da teklif veriyor. Yani kapali zarf usulu bir ihale gibi donuyor is.

Emlakcida teklif vermek icin neler istediklerini konustuk. Temel olarak sunlari istiyorlar.

  • Kimliginizin ispati (ehliyet pasaport vs)
  • Adresinizin ispati (elektrik su faturasi vs)
  • Mortgage alabileceginize dair yapilan on gorusmelerin evraklari 
  • Depoziti verebileceginize dair hesap ekstresi 
Enteresan bir sekilde hepsi yanimdaydi. Emlakci fotokopilerini cekerken duvardaki diger evlere bakiyorduk biz de. Altinda emlakciya 2-3 dakikalik bir mesafede oldugu yazan 3D bir cizim gordum duvarda. Bu nedir dedim? Yeni yapilan bir insaat alaniymis ve restore edilmis bir hastanenin icindeki odalar dairelere cevrilmis ama ayni zamanda geri kalan alana da mustakil evler yapiliyormus. 

Teklif rakamimizi belirtip hazir gelmisken su insaatlari gorup goremeyecegimizi sordum. Emlakci siz gidin ben kapiya haber veririm orada tamamlanmis bir show evi var onu gezebilirsiniz dedi. Zaten haftasonu oldugu icin teklife hemen cevap alamayacagimizi soyledi. Ben de aksi bir durum olursa ararim yoksa teklifi verin diyerek oradan ayrildim. 

Gercekten 3 dakika sonra  bahsi gecen evlerin oradaydik. Bir evin icini dosemisler bahcesini falan tamamlamislar geri kalanlarin bir kismi da ince iscilik asamasinda bir insaat alaniydi. Evler modern, piril piril, malzemeden kacinilmamis ve cok guzel dizayn edilmis olunca aradaki fiyat farki odenebilir mi konusunu dusunmeye basladim. ilk baktigimiz ev ile bunun arasinda £50.000 fark vardi ve ilk gorusmede ogrendigim rakamlara gore benim alabilecegim maksimum mortgage miktarini asiyordu. 

Ben bunun hesaplarini yaparken satici bana devletin bir tesviginden bahsetti. Eger ev yeni ise, onayli bir muteahhit firma tarafindan yapiliyorsa, £600.000 un altindaysa ve siz toplam miktarin %5 ini odeyebiliyorsaniz devletin %20 sini odedigi ve sizin sadece %75i icin mortgage alabileceginizi boylece mortgage icin basvurdugunuz miktarin asagiya cekilebildigini soyledi. Devletin verdigi miktar da 5 yil geri odemesiz ve faizsiz. 5 yil sonra evin o anki degerinin %20 si olarak tekrar tespit ediliyor ve ya geri oduyorsunuz ya da mortgage i yeniden yapilandirarak bunu da ilave ediyorsunuz. Yani 100 liralik ev aldiniz 20 lirasi tesvikti. 5 yil sonra ev 200 lira olursa devlete 40 lira oduyorsunuz. Bu tesvigin adi  Help to Buy Scheme

Eve donunce arastirdigim kadariyla bundan yararlanmak icin vatandas olmaniz da gerekmiyor. En kisa zamanda konu ile ilgili gorusmeleri yapip neticeyi sizlerle paylasirim. 

Not : Teklifi geri cektik. Simdi bu evin finansmani uzerine calisiyoruz. 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder