5 Haziran 2019 Çarşamba

Gelenler Gidenler

Uzun bir aradan sonra tekrar merhaba.

Bugun size buraya gelenler ve gerek tutunamayarak, gerek sila hasretiyle, gerek ailevi nedenlerle ve gerekse buralari begenmeyip donenlerden bahsedecegim.

Ilk karar asamasinda hemen herkes kendini daha once gidenlerle ozdeslestirir. Ornek almak, ders cikartmak icin tamam ama ozdeslestirmek cok buyuk bir hatadir. Zira herkesin durumu kendine ozeldir. Meslek, gecmis, icine dogdugu ve yasadigi kultur, aile ve daha onlarca farkli parametre soz konusu.

Ben bugun size yurt disinda yasayip yasayamayacaginizi, tutunup tutunamayacaginizi anlamaniz icin genel gecer durumlardan tamamen kisisel analizlerime dayanan bir rehber sunmaya calisacagim. Bunu yaparken benimle bir sekilde temasa gecmis olanlarin arasindan buraya gelmeye karar veren, gelen, gelemeyen, gelmekten vaz gecen, geldikten sonra geri donen, dondugune memnun olan, dondugune pisman olan yuzlerce (abartmiyorum)  takipcimin benimle kurduklari iletisimi ve anlattiklarini baz aliyorum.

Yurt disinda yasamasi cok zor olanlardan baslayalim. Eger

  • Ailenize cok bagliysaniz, onlarla ic ice yasamayi seviyorsaniz
  • Sila, gurbet gibi kelimeleri hayatinizda 5 kereden fazla cumle icinde kullandiysaniz,
  • Bulundugunuz topraklari yuva bellediyseniz,
  • Hayatta annenizin / esinizin yaptigi yemeklerden baska bir tat tatmadiysaniz ve tatmak da istemiyorsaniz,
  • Hosgorulu ve esnek degilseniz,
  • Geride cok degerli bir seyler birakiyorsaniz,
  • Kariyeriniz, statunuz, yasam standartlariniz sizin icin onemliyse ve vaz gecilmezse,
  • Bi gideyim 5-10 sene sonra geri donerim diye bir dusunce icindeyseniz
  • Sadece maddi sorunlari asmak icin gecici bir sure calisabileceginiz bir ortam arayisindaysaniz
  • Mesleginiz baska bir ulkede rahatlikla yapilabilecek bir meslek degilse ve / veya daha farkli bir meslek veya ayni meslekte daha dusuk bir pozisyona gecmek sizi zorlayacaksa
  • Zorluklarla bogusacak, problemleri cozecek azim ve sabriniz yoksa
  • Esiniz sizinle ayni kararlilikta degilse

Yurt disinda yasamaniz cok cok zor olacak, mutsuz olacaksiniz ve buyuk ihtimalle geri doneceksiniz.

Ote yandan yurt disina kolay uyum saglamak da kolaydir. Eger

  • Farkli kulturleri, farkli insanlari, farkli yemekleri gormek tanimak tatmaktan zevk aliyorsaniz,
  • Kariyer, para, statu sizin icin dert degilse
  • Bulundugunuz kabin seklini alacak kadar esnekseniz
  • Illa her olayin olumsuz yanlarina kafayi takmak yerine olumlu taraflarini da gorebiliyorsaniz
  • Geride biraktiklarinizin hayatinizdan cikmadigini sadece araya mesafe girdigini kabul edebiliyorsaniz
  • Ogrenmek, hayata yeniden baslamak sizi bezdirmek yerine, heyecanlandiriyorsa
  • Problem cozmek, zorluklara direnmek sizin icin kolaysa
  • Bogurtlen recelli ve tavuk goguslu sandvic, sogan receli gibi kavramlar ilginc geliyor ve hatta dur bir deneyeyim diyorsaniz
  • Bayrak, vatan, toprak asiri anlamlar yerine cografi tanimlar ise
isiniz cok daha kolay olacaktir.

Bu konunun ciddi bir is oldugunu unutmayin. Cocuk oyuncagi degil. Burada tutunmak icin ya herseyi tartip oyle karar verin da da tam tersi hic birseyi tartmadan hayati gelisine yasayin. Ikisi de basarili olur. 

Babam araba kullanmayi ogretirken ilk 5 dakika icinde bir yol ayriminda oraya mi buraya mi donsem diye kararsizlik yasadigimda bir cumle kurmustu. Sadece araba kullanirken degil hayatin her alaninda isime yaradi. 
"Ya karar ver yap, ya karar ver yapma ama mutlaka karar ver ve kararini uygula" 

Simdiye kadar bir suru sebepten gelmeyen oldu. Hatta bazilarina ben bizzat "gelme burada yapamazsin" dedim. Bana kirgin olduklarini sanmiyorum. Zira gelseler cok mutsuz olacaklardi. 

Bir de buradan dondukten sonra pisman olanlar var. O apayri bir konu. Gurbet vatan millet sakarya diye vatandaslik alma asamasina gelip de herseyi yakip geri donen aileler gordum. Iki sene sonra buraya donup bastan baslayanlari oldu. 

Ben mi? Ben bir an bile geldigime pisman olmadim. Buradaki hayatimin her dakikasindan keyif aldim. Tek pismanligim daha once gelmememdir. Belki buradan bambaska bir ulkeye de yerlesebilirim ama geri donmeyi hic dusunmuyorum. 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder